אלף שיר לצפון: המדריך המלא והמגניב ליום כיף בצפון – מים, טבע, ערים והרים

מפל

תוכן עניינים

חופשה בצפון הארץ דומה קצת ללונה פארק ענק: על שטח לא גדול במיוחד, במרווחי זמן קצרים, אפשר להגיע למקומות שונים אבל יותר מכך – אפילו מנוגדים. ישנם עמקים, הרים, גבעות, נחלים, גאיות, וואדיות, ים, מנהרות, צוקים, אגמון ועוד.

וכך, פערי הגובה מאפשרים חוויה מיוחדת שבה כל אחד מוצא את מה שמתאים לו- נסיעה על ג'יפים, שיט בקיאקים, עלייה ברכבל, טיפוס על הר, או אפילו סתם הליכה במסלול נחמד.

כמו כן, כשהאביב פורח או בזמנים מיוחדים שבהם ישנם פסטיבלים שונים כמו כדורים פורחים, כליזמרים, פסטיבל בין הכרמים, ירידי אומנויות ואירועי תרבות מיוחדים לאזור, זאת בכלל הזדמנות לקפוץ.

הסלעים שונים, הצמחייה והעצים, הטמפרטורה מגוונת, הקרקע מעל ומתחת לפני השטח צופנת הפתעות. אז מה מדבר אליכם? יש שם בעצם הכל – ארכאולוגיה, היסטוריה, קיימפינג, טיול קרוואנים, אומגות, וכמובן נוף ירוק ועוצר נשימה- מרחבים ירוקים, עמקים פורחים, ובחרמון אפילו שלג לבן משלנו.

מה גם שכמה מאתרי הפולחן הנוצריים, היהודיים והדרוזים וכן אתרי הנופש המרכזיים בישראל כמו צוק מנרה, חמת גדר, צימרים שונים, צפת, טבריה ועוד נמצאים מסביב לכנרת ולהר החרמון.

 

על הצפון  –  גבולות, שטח ומה שבינהם

אז איך הופכים את הביקור בצפון לכזה שיכול להתאים לכל מי שמחפש משהו אחר ושיהיה בדיוק בשבילו? אולי נתחיל דווקא בהסבר קצר על יחידות השטח מבחינה גאוגרפית שקיימים באזור.

במדינת ישראל יש למעשה חלוקה של 6 מחוזות. אחד מהם הוא מחוז הצפון. המחוז מבחינת השטח מוגדר מרמת הגולן והגליל העליון בצפון ועד לבקעת בית שאן ורמות מנשה בדרום. העיר בירה של המחוז היא נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר), והעיר הגדולה ביותר היא נצרת. אפשר לומר שהמחוז חופף פחות או יותר לאזור הגליל במובנו הרחב ולאזור רמת הגולן.

 

גבולות בצפון

המחוז גובל ממערב בים התיכון, מצפון בלבנון, ממזרח בסוריה ובירדן ומדרום במרחב התפר של צפון יהודה ושומרון. הגודל של המחוז הוא 4,473 קמ"ר. האוכלוסייה נכון לשנת 2018 מונה כ -1,448,100 תושבים.

 

דת

כאמור יש גם מגוון דתות וסוגי אנשים מה שהופך את המקום לאטרקטיבי יותר.

43% יהודים – 603,400 תושבים.

39% מוסלמים – 545,500 תושבים.

8% דרוזים – 112,200 תושבים.

7% נוצרים – 98,100 תושבים.

 

אזורים מרכזיים ללינה בעת ביקור בצפון

מבחינת אזורים מרכזיים ניתן לראות שלכל אחד יש מאפיין משלו מבחינת האקלים, המסלע, הקרקע וכמובן האווירה – העירונית, הקיבוצית או הכפרית. ברור שלינה בקיבוץ כפרי שמשלב את חיי הקיבוץ בצורה טבעית לעומת לינה במלון או צימר עם בריכה פרטית בתוך בקתה מפנקת, שונים מאוד זה מזה.

 

לינה באוהלים בצפון

כך גם חווית הלינה באוהלים בחניוני לילה כמו חורשת טל או על גדות מפל התנור, נחל הבניאס, נחל דן ואתרים נוספים. כמובן שגם בכנרת ישנם חופים רבים שלינה בהם היא חוויה מיוחדת. היתרון הוא העושר הבלתי נדלה של האטרקציות במהלך יומיים שלינה בצפון יכולה לספק.

 

קיבוצים וערים בצפון

לכל אחד אווירה אחרת ומאפיינים שונים. גם החיים בקריית שמונה בשיכונים או בתים פרטיים כשלצידם נחל, שונים לגמרי מאלו שקיימים בקיבוץ שבו יש חיי שיתוף. בקיבוצים רבים ישנם גם יקבים בתוצרת מקומית ובהם מרכז מבקרים, חיות ועוד. באחרים- עיירות פיתוח, למשל, סוג האוכלוסייה מרתק וכך גם התפתחות המקום לאורך השנים.

 

מקומות לביקור בצפון לדתיים

גם מבחנה דתית יש שפע מקומות שכדאי לבקר בהם: קברי צדיקים – הרמב"ם, ר' מאיר בעל הנס, ר' עקיבא ואשתו רחל – בטבריה, ר' יונתן בן עוזיאל בעמוקה, מירון המיוחדת שבה נקברו ר' שמעון בר יוחאי ושהילולא גדולה נערכת לו בל"ג בעומר עם כחצי מיליון (!) מבקרים, ר' אלעזר הקפר ור' יוחנן הסנדל שנמצאים ביערות הגליל.

מקום מרכזי נוסף הוא הציון של התנא חוני המעגל. וישנם כמובן בתי כנסת עתיקים כמו זה שבגמלא שברמת הגולן, בכורזים, ברחבי רמת הגולן, בתי הכנסת העתיקים בצפת על סמטאותיה הקסומות ובטבריה מלפני למעלה מ200 שנה, מקוואות עתיקים ועוד.

 

אתרים לטיול בצפון

כשאנחנו מדברים על אזור הצפון חשוב לזכור שאנחנו מדברים על הרבה אזורים תחומים ומגוונים ובינהם: נפת רמת הגולן – אזור החרמון, הגולן הצפוני, גולן תיכון, גולן דרומי, גליל עליון, גליל תחתון מזרחי, אזור חצור; עמקים – עמק החולה, עמק הירדן, עמק יזרעאל, עמק בית שאן, עמק חרוד, עמק המעיינות, צור הנקרה; ערים – בית שאן, יוקנעם, כרמיאל, מגדל העמק, טבריה, צפת, מגידו, ראש פינה, קריית שמונה, עכו, נוף הגליל, נהריה, מעלות, נצרת; הרים – הר תבור, הר הארבל, הר הגלבוע הר הקפיצה ועוד.

מתוך היכרות גדולה עם האתרים הנהדרים בצפון – העירוניים, הכפריים, השבילים, הנחלים והמעיינות המגוונים ועוד, אספנו לכם כמה מסלולים בעיר ובשדה. הם רטובים, מזמנים להיות בפסטיבלים ידועים, לראות מקומות היסטוריים ובעיקר כאלו מאוד מרשימים שניתן וכדאי לבקר בהם בימים האלו במיוחד. הכל כמובן תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות בגלל מגיפת הקורונה. פרטים ניתן למצוא באתרים הרלוונטיים.

אלו 10 אתרים מגניבים. מה גם שמומלץ לישון בחניון לילה או באחד הצימרים. האתרים המוצעים הם למשך יום או יומיים והם קרובים יחסית אחד אל השני ולכן מומלצים. מוכנים? יוצאים לדרך:

 

ההר הלבן

מתברר שהחרמון נחמד לא רק כשעושים בו סקי בשלג בחורף אלא גם באביב ובקיץ. יש שם מתקני אטרקציות חדשים, רכבל ועוד הפתעות. וכך, האביב הגיע במלוא עוצמתו גם לחרמון. אמנם השלג הולך ונעלם, שלגיות מועטות עוד מעטרות את פסגת ההר שמשנה את צבעו, והופך לירוק. בימים האלה אפשר לצפות בפריחות מרשימות במיוחד של הפרחים הרבים באתר – צבעוני ההרים (צבעוני החרמון), בן חצב יקינטוני ואירוס ארם נהריים ברחבי האתר.

החרמון הוא מקום עם מזג אויר קיצוני ושונה. לא רק בחורף שורר כאן קור עז. על ההר צומחים מגוון מינים נדירים. חלקם אנדמיים כלומר כאלו שגדלים רק בחרמון והם ייחודיים להר בלבד, וחלקם מהווים את התפוצה הדרומית ביותר שלהם.

באתר יש סיורים מודרכים ללא תשלום, בשיתוף של החברה להגנת הטבע. בסיורים מגיעים למפלס העליון באתר ויוצאים בקבוצה לסיור רגלי לגבעות הקרב. במהלך הסיור המבקרים נחשפים ליופי של האתר, לסיפורי המורשת שלו, לחשיבותו האסטרטגית, לטבע המיוחד רק לחרמון.

כמו כן גם לצמחיה שבתקופה הזו נמצאת בשיא הפריחה ולבעלי החיים. אטרקציה נוספת ומגניבה היא רכבל הקרוניות החדש שנחנך ממש לאחרונה בחורף האחרון שהוא נותן מענה מהיר ונוח בכל גיל בדגש על נגישות, ביטחון ואפשרות לכל משפחה לעלות בקרון נפרד.

באתר יפעלו גם הסקיי ריידר ומזחלות האקסטרים. גולת הכותרת בחרמון לקראת ימי השרב החמים הוא מזג אויר נוח ואפילו קריר גם בקיץ הישראלי. הזדמנות נפלאה לטייל במרחבים הפתוחים, בגובה 2040 מטר מעל הים מול נוף עוצר נשימה, של הגליל, הגולן, לבנון וסוריה. מיקום: אתר החרמון, רמת הגולן.

 

צלילי הכרם

  אם אתם אוהבים חגיגות, אוכל טוב, אורחים וכמובן אווירה טובה – זה המקום בשבילכם. לכמה שעות תוכלו לדמיין שאתם בלב הכרמים של טוסקנה, רוקדים לצלילי מוזיקה יוונית, ואוכלים אוכל של בית. חוות בית הכרם בגליל פותחת שעריה ומזמינה אתכם למסיבה בלב הכרמים. בין מופע למופע תוכלו להתרווח תחת סוכות הגפנים בפינות ישיבה מפנקות וליהנות מיין הבית שמיוצר על ידי הבן אליעזר, היינן של היקב המשפחתי, שהכישרון שלו זיכה את היקב במדליית כסף בתחרות טרה וינו. על החלק הקולינרי תנצח טובה, בעלת החווה (מומלץ להגיע רעבים), משחקים בטבע לילדים, וקבלת שבת חגיגית. ויש גם השקה חגיגית של 'ערק עומרי' (ערק בוטיק למביני עניין), שמיוצר על ידי ארמונד, בעל החווה. מיקום: חוות בית הכרם, מושב חזון.

 

בית הכנסת מהשטר

מקום מרגש נוסף שצריך להקדיש לו יום שלם הוא בית הכנסת העתיק בפקיעין שמצוי בלב יישוב צפוף שמורכב מאוכלוסיות שונות כמו צ'רקסים ודרוזים. בית הכנסת הזה עם ספרי התורה שבו הוא לא רק הכי עתיק מאז לפני 2000 שנה אלא שיש בו גם נוכחות יהודית מאז. תחריטים מיוחדים, שטיחים ספרים וקירות. המנהגים המיוחדים, הלבוש, השמות וכמובן האווירה כל אלו ביחד עם סיור בעיר ודיבור מרגש עם מרגלית ז'נאתי (בטח אתם מכירים אותה מטקס הדלקת המשואות מלפני שנתיים) מספקים חוויה נהדרת והצצה אל מרקם אחר שבו חיים זה לצד זה בעלי דעות ואומנות שונות. לא לחינם ביקר במקום הנשיא השני יצחק בן צבי והתפעל עמוקות מהאנשים שם. לכן על השטר של הה100 שקלים ניתן למצוא את תמונת בית הכנסת שבו נמצאו אגב לוחות אבן מימי בית שני אשר היו ככל הנראה חלק מבית כנסת קדום.

אחרי הביקור המרגש בבית הכנסת העתיק אפשר להמשיך אל מערת הרשב"י שם על פי המסורת למד התנא הגדול במשך 13 שנים עם בנו אלעזר חיבר את ספר הזוהר הקדוש והסתתר בה מאימת הרומאים. ציון נוסף הוא של קבר רבי יוסי דמן פקיעין. מומלץ לעשות את המסלול הירוק והפורח. נוח למשפחות.

 

פסטיבל בין הכרמים בעמק יזרעאל

מתאים לכם לחלל ולחולל בכרמים? הנה האתר בשבילכם: הפסטיבל נושא אופי של חגיגה עממית, חגיגה של חקלאות וטבע, שבה משולבים מופעים מוסיקליים עם מיטב היוצרים והמבצעים בניחוח ארץ ישראל הישנה והטובה. לצידם, יתקיימו ירידים חקלאיים, טיולים בנופי העמק הקסומים, סדנאות ופעילויות לילדים בנושא שבועות, מופעי מחול, שירה וזמר, תיקוני ליל שבועות המסורתיים, תערוכה של 50 מאמני עמק יזרעאל, ומגוון אטרקציות באתרי התיירות.

השנה, המופע המרכזי של הפסטיבל שיתקיים ביום שישי ה – 10.6, הוא הפקת מקור שנקראת  – "אהבה בין השיבולים", מדובר על שירי אהבה לעמק בהנחייתו ובעריכתו של המוזיקאי וחוקר המוזיקה  יואב קוטנר ובהשתתפות כמה מגדולי הזמרים והיוצרים הישראלים לדורותיהם: דני רובס, מירי אלוני, לירון לב , דניאל סלומון , דנה עדיני, ורבקה זוהר, אלה דניאל, השלושרות (הרכב שכולל את איה כורם, רז שמואלי ומיכל גבע) בן ארצי  ועוד אומנים רבים ומפתיעים.

עוד אירועים שיהיו בפסטיבל שנערך כבר המון שנים במתכונת דומה: במהלך הפסטיבל, כמיטב המסורת בעמק יזרעאל, יתקיים טקס הבאת הביכורים המרכזי בכפר יהושע (כניסה חופשית),

"דטנר על הגג"  – שיתוף פעולה חד פעמי בין האחים אסנר לבין כוכב התאטרון והמחזמר נתן דטנר (כניסה חופשית) ,

מופע של להקת ג'יין בורדו בערב מבשלות בירות מקומיות (כניסה חופשית),

חגיגת אקורדיונים ארצית בהשתתפות דודו פישר ובכירי נגני האקורדיון לדורותיהם ,

"שלושתינו" עכשיו ביחד  – מסע ישראלי מוסיקלי ייחודי של חנן יובל, דורית ראובני ואורי הרפז, מאבני הדרך במוסיקה הישראלית,

הפקת מקור  – "הרוח נושבת בחריגים" – סיפור חייה ויצירתה של דליה רביקוביץ על טהרת אנשי העמק, "שחרית מוסיקלית בגניגר" עם שמיניית וואקל,

כמו כן תתקיים גם תערוכת אמני העמק המציגה כ – 120 יצירות של 50 אמנים מהעמק (כניסה חופשית),

"מחול יזרעאלי" מופע שעולה זה השנה שביעית ועוד.

את הפסטיבל יחתום מופע חדש של יהודה פוליקר עם להיטיו הגדולים מכל הזמנים, לצד קלאסיקות יווניות.

 

צפת

קדושה, רוחניות, קבלה וניחוח עתיק הסעירו תמיד את מוחם של האנשים על הנגלה והנסתר שבה שמבקרים בעיר. וכך, מתברר שחבורת המקובלים ובראשה האר"י שפעלה במקום לפני 400 שנה וייסדה בה את התורה הקבלית השאירה במקום חותם.

צפת לדוגמא הינה עם בעלת ניחוח יותר אירופאי, בקיץ מזג האוויר נעים אך חשוב לא לשכוח להביא איתכם סוודר לערבים הקרים. אטרקציות שניתן למצוא בצפת יכולות להיות אתגריות או רגועות לכל ומתאימות לשלל דרגות קושי: חוויות קולינריות כמו ביקור ביקב או מסעדה לצד ביקור במקומות היסטוריים מרשימים.

בימי שישי ניתן למצוא שלל סיורים ללא עלות שמארגנת עמותת רוח צפת – ההרשמה מראש.

 

סיור לכל המשפחה

סיור שאסור לכם לפספס הינו סיור בעיר העתיקה. שעת ההתכנסות ברחבת התערוכה הכללית – 11:00. בסיור תפגשו שלל גלריות, סמטאות, בתי כנסת עתיקים ומידע היסטורי על המבנים המקיפים את השכונה.

 

סיור בפארק עמק התכלת

סיור יתאים גם לגילאים הצעירים. הפארק שגולו 580 דונם מכיל מעיינות ונופים מרהיבים. טבע מלא בקסם שבו ניתן לקרות בוסתנים ונוף אל הר מירון. לסיור זה יוצאים ביום שישי בשעה 11:00 גם כן.

בביקור בפארק תוכלו לפגוש בשלל בעלי חיים שלא רואים כל יום כמו דישונים, יעלים ואיילים. ישנם שבילים רבים שהוכשרו בפאר ע"י עיריית צפת וקק"ל יחד עם שיקום מסיבי של המעיינות. בפארק זה ניתן גם ללון – ממש קמפינג בתוך העיר.

 

רוצים עתיקות והיסטוריה?

בימי שבת ניתן ללכת לסיור היסטורי במנהרות התת קרקעיות של צפת ע"י חברת לבנות ולהיבנות. המנהרות נבנו במאה ה  – 16 וזוכות לביקור של 20,000 אנשים מרחבי העולם בשנה. במסלול תלמדו את ההיסטוריה של האזור ותוכלו לבקר במסלול חדש שנחשף לאחרונה ליד מתחם בית הקהל.

 

נחל גילבון (ג'ילבון)

יוצר את אחד ממסלולי הטיול היפים ביותר ברמת הגולן. יש בו שפע של מים במשך כל השנה, כמה מפלים גבוהים ביניהם בולטים במיוחד מפל דבורה (12 מטר) ומפל גילבון שצונח מגובה 40 מטר לבריכת מים גדולה ששיחי הרדוף גדולים מקיפים אותה. בימים חמים כמו אלה קשה לחשוב על טיול מים טוב ורטוב יותר.

הגילבון מנקז אליו את כל המים שיורדים מההרים – הר אביטל והר שיפון. זה נובע מזה שהפרשי הגובה הגדולים יוצרים בנחל קניון געשי יפהפה, עם קירות תלולים ותלולים. כשאנחנו מתקדמים לכיוון מערב לכיוון עמק החולה הנוף מתמתן ומתעגל.

המסלול כולו מסומן בסימון שבילים אדום. האורך שלו הוא כ5 קילומטר. אפשר לסיים את ההליכה גם במסלול קצר יותר שאורכו רק כ2 קילומטר (במסלול הזה יוצאים מאפיק הנחל לכיוון דרום במסלול שמסומן כחול לאחר שחולפים על פני מפל גילבון). ההליכה כולה מערבה במורד הנחל. האתרים הבולטים והמושכים ביותר נמצאים בחלקו הראשון של המסלול. ההליכה היא במגמת ירידה.

בין האתרים המעניינים גילבון: שרידי הכפר דבורייה, בו נמצאו שרידים של ישוב יהודי מתקופת התלמוד ובית כנסת עתיק, את בריכת דבורה, אליה נופל מפל דבורה ואת בריכת הקצינים של הגילבון, שנבנתה בלב חורשת אקליפטוסים גבוהים וכאשר היא פנויה ממבקרים ונקייה היא אחת מפינות החמד הנעימות באזור כולו. יש לציין שמדובר על יום שלם של שהות באתר הטבע.

 

נחל זויתן

נחל נוסף ומגניב ביותר הוא נחל למיטיבי לכת במיוחד שנמצא בגולן. איך מגיעים?

בקצרה: נחל זוויתן הוא אתגר מרתק למטיילים אוהבי הליכה. זה לא מסלול קל והאורך שלו הוא כעשרה קילומטרים. פרט מעניין הוא שהוא נחשב כבר שנים רבות לאחד המסלולים היפים והקלאסיים ביותר בישראל בכלל ובגולן בפרט. יש בו מגוון נופים גדול ודרמטי עם קניון עמוק, הרבה מים שוצפים, בריכות נפלאות, מפלי מים, אתרים שזכו לכינויים מושכים כמו "הנקיק השחור" או "בריכת המשושים" וגם כמה תצפיות נהדרות על רמת הגולן.

המרכיב היפה והמעניין ביותר לאורך של נחל הזוויתן זה הבריכות הגדולות שאליהן מגיעים. זה בריכות עמוקות שאפשר לטבול בהן וליהנות מהמים המאוד קרים.

בערך באמצע הדרך מגיעים לאחד משיאי המסלול . מפל הזוויתן יורד מגובה 28 מטר לבריכה גדולה ויפה. חלק מההליכה נעשה באפיק הנחל, כלומר מלווה בטבילה הכרחית במים. בחלקים אחרים במסלול מוביל השביל האדום לאזורים גבוהים יותר, שמאפשרים לצועדים לצפות על הנחל.

נקודת התחלה: כביש 9088 ליד צומת קצרין דרום ואנדרטת חטיבה 7 .

נקודת סיום: חניון יהודיה, ממערב לכביש 87.

משך הטיול הוא 8 שעות (10 קילומטר) והוא לא מתאים לילדים. הכניסה בתשלום.

 

הכי צפוני  –  מטולה

המושבה מטולה בגליל העליון היא המושבה הכי צפונית בארץ. היא נמצאת בגובה 550 מטר. מקור השם העברי בכינוי הדרוזי של המקום – אומתאללה. היום מתגוררים במושבה 1,800 תושבים. בגדול אפשר לומר שמטולה היא מקום נופש נעים ובסיס טוב לטיולים באזור. האטרקציה המרכזית בו היא אחד המפלים המוכרים והאהובים בישראל  – מפל התנור, שהגובה שלו הוא 30 מטר.

 

המערות אשר בסלע

מערת קשת ומערת נמר: מדובר למעשה על 2 מערות שונות – לאחת נעלה מלמעלה ונשקיף על כל מרחבי הצפון עם הרבה ירוק בעיניים. ניתן לראות עד לים התיכון ורכס הכרמל. המערה היא בעצם קשת ענקית, תלויה ומתחתיה יש תהום. בעבר המערה הייתה סגורה לחלוטין אבל בגלל תהליכים גיאולוגים של אלפי שנים, הפתח הדרומי קרס. מה שנשאר מכל המערה היא רק קשת גדולה ומרהיבה שעל שמה היא נקראת. אפשר גם לעשות סנפלינג עם ציוד מתאים כמובן, להסתכל על שפני הסלע, וגם ללכת אל נקודת תצפית מרהיבה בשם מצפה אמיר. כדאי גם לחוות את השקיעה המטריפה משם אל הים התיכון… פשוט מרהיב. שימו לב שיש שני סימוני שבילים אדום וירוק.

 

ואל תפספסו את האגדה העממית על היווצרות המערה. הסיפור הולך ככה – חבורת שודדים, חלום מוזר, התרעה, ניסיון להיפטר מהחולם שאומר להם לחדול ממעשיהם הרעים ואז – התפנית הגדולה – המערה קרסה עליהם וכולם מתו ואילו האיש הטוב שעמד בשער עומד עכשיו על פתח המנהרה שקרסה והוא ניצל.

מערה קרובה נוספת היא מערת נמר. מגיעים אליה באמצעות שביל שמסומן בצבע שחור שהולך אל נחל נמר ולמערת נמר. חייב להביא פנסים, לא לשכוח בטריות או עששיות… למה? כי הפעם אנחנו הולכים גם להיכנס אליה בניגוד למערת קשת.

לא סתם המקום נקרא ככה: בעבר היו עדויות לכך שנמצאו כאן נמרים… דבר מעניין נוסף הוא שליד המערה יש עץ אדר סורי גדול, שהעלים שלו מרכיבים את דגל קנדה. רוצים לדעת למה? כי מהעץ הזה מכינים בקנדה את סירופ המייפל. במקרה הזה מערת נמר היא מערת נטיפים וכדי להיכנס אליה תצטרכו פנסים כדי שיהיה לך אור תוך כדי ההליכה ואומץ.

איך היא נוצרה? במשך מיליוני שנים! היא הייתה בהתחלה אוסף של סדקים. אלא שאז המים חדרו לסדקים, המסו את סלע הגיר והרחיבו את הסדקים לחללים גדולים. הנטיפים נוצרו מאותה ההמסה. אגב, לנטיפים לוקח הרבה שנים להיווצר  – משהו כמו חצי ס"מ בשנה גשומה.

 

תל דן

אבל רגע, למה לא לשלב את הכל ביחד בעצם? גם ארכאולוגיה, גם מים, גם ירוק וגם הליכה נוחה על דק מעץ ומדרגות.

הנה הצעה מעניינת: עין דן הוא המעיין הגדול ביותר בישראל. יש בו את מחצית מכמות המים שזורמים בירדן לכנרת. שמורת תל דן מוגדרת למעשה נכס עולמי ולא סתם הוא זכה לתואר הזה – האתר הנהדר הזה משלב בין צמחייה סבוכה ויפה, עם עצי דולב, שיחי פטל גדולים, ואלות אטלנטיות ענקיות. יש שם כמות מים מ-ט-ו-ר-פ-ת ממש כמו בחו"ל.

כאמור יש בתל דן גם עתיקות מעניינות מכמה תקופות כי למקום הייתה חשיבות היסטורית במשך אלפי שנים. כך למשל, יש בו שרידים של עיר בת כ – 5,000 שנה מהתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית. בתקופה הכנענית נקראה העיר "לַיִש" או "לשם" וכך היא נזכרת תנ"ך. מי שהעניקו לה בעצם את שמם הם בני שבט דן מתקופת התנ"ך שכבשו אותה.

כמו כן, המלך ירבעם בן נבט שהיה מלך ישראל הפך את דן לאחד מ2 מרכזי הפולחן של ממלכת ישראל ושם שם עגלי זהב. הכל כדי שאנשים לא יעלו למדינה השנייה – מדינת יהודה שנמצאת בירושלים ולבית המקדש.

כמו כן במקום ישנם גם את שער אברהם – השער הכנעני,  שנבנה מלבני בוץ והשתמר במעל שבעה מטר. שער מעניין נוסף הוא שער מהתקופה הישראלית לפני כ – 3000  שנה ולא רחוק משם יש גם מתחם פולחני שמזכיר את הסיפור על עגלי הזהב.

ציון דרך: נקודת התחלה – חניון אדמית, ממערב לקיבוץ אדמית וליד כביש 8993 .

נקודת סיום – חניון נחל בצת, מצפון לקיבוץ אילון .

הכניסה ללא תשלום.

אז לסיכום: לא משנה באיזה מסלול או מקום תבחרו – העיקר אל תשכחו להצטייד באוכל משביע או לשבת באחת המסעדות הטעימות שיש לצפון להציע. קחו אתכם גם המון המון מים. מצב רוח, חברים נחמדים ורצוי גם מקלות הליכה, רכב וכמובן כובע. רק שלא יסתיר לכם את הנוף!

מטיילת

מפל

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו