טיול לקלעת נמרוד

תוכן עניינים

קלעת נמרוד זהו אתר הידוע גם כמבצר נמרוד והינו גן לאומי בישראל, חלק משמורות הטבע בארץ. זהו המבצר הגדול ביותר ששרידיו נשארו בארץ מאז ימי הביניים. המבצר ממוקם בגובה של כ750 מטר מעל פני הים סמוך להר חרמון, ההגעה למקום היא דרך הכביש המחבר בין הר החרמון לקריית שמונה. בהתאם להיותו שמורת טבע הכניסה לאתר הינה בתשלום עבור קבוצה  / יחידים.

 

היסטוריית המקום

מיקום המבצר הוא בעל חשיבות שכן הוא נמצא בדרך לסוריה מרמת הגולן ובכך מהווה מקום אסטרטגי ולכן היה אינטרס לבנות במקום את המבצר. בעבר היו סבורים כי המבצר נבנה על ידי הצלבנים אך לפני מספר שנים מידע זה התברר כשגוי. כעת הדעה היא שלראשונה נבנה המבצר במאה ה 12 לספירה ובמהלך השנים נוספו לו מבנים נוספים וקווי הגנה על ידי שלטונות שונים אשר שלטו באדמת ישראל, חלק מהם הינם הממלוכים, העותמאנים,  והאיובים שהם אלו אשר החלו את בניית המבצר וחלקיו הראשונים .החל מהמאה ה 16 לספירה המבצר היה נטוש והשתמר עד ימינו זאת לאחר שעמד בפני רעידת אדמה אשר הזיקה למקום בצורה מינימלית יחסית למקומות אחרים השוכנים בסביבה.

 

 

לאתר מספר אזורים ונופים שונים הניתנים לתצפית ממיקומים שונים במבצר:

המגדל הצפוני – ניצן לצפות לכיוון הגבול של ישראל ולבנון וניתן להבחין גם בבופור ובהר דוב. המגדל הזה הוא עתיק מאוד, נבנה במאה ה-13 לספירה ניתן לראות על קירותיו סימני ירי ישנים מאוד וזאת בזכות כך שהמבנה השתמר טוב מאוד במרוצת השנים גם במבנים הנמצאים במקום וגם בצורתו הכללית.

המגדל המערבי – מכאן ניתן לצפות על עמק החולה, על היישוב קריית שמונה אשר נמצא רכס הרי הנפתלי ובנוסף ניתן גם לצפות על הר החרמון. תצפית מרהיבה מהמגדל הזה במבצר המשקיפה על חלקים נרחבים של הגליל הגולן והחרמון. מגדל זה בנוי מארבע קומות והוא היה המבנה המגן על הצד הפונה דרומה של כל המבצר.

מגדל העוז – המגדל הגבוה ביותר וניתן להבחין על חלקה המערבי של רמת הגולן ומובן על הר החרמון  בזכות גובהו ניתן להבחין גם בגליל העליון ועמק החולה. מגדל זה הינו מבצר משלו, כלומר שהיה לו חומה פרטית וחפיר ובכך היווה הגנה על מרכז המבצר במקרה והייתה פגיעה בחלק התחתון או שהחלק התחתון נכבש.

מעברי סתרים – מעבר זה שימש ליציאה מהמבצר ללא הבחנת האויב במקרה והוא התקיף את המבצר מבחוץ. גרם המדרגות שהיווה את המעבר הוא יפה מאוד ומומלץ לאתר אותו ליד השער.

מאגר מים גדול – למבצר הייתה מערכת ניקוז מי גשמים יעילה ומרשימה אשר הייתה מורכבת מתעלת שדרכן מי הגשמים היו מגיעים למאגר.

 

ממוקם ליד המגדל המערבי בכיוון הצפוני.

בריכה – מזרחית למבצר ישנה בריכה מים אשר הייתה מקום אגירת הגשמים לשימוש שונה של אנשי המבצר.

חפיר – החפיר זוהי תעלה שמשמשת הגנה כנגד האויב אשר מתקיף את יושבי המבצר. זוהי בעצם תעלה שנחצבה דרך הסלעים והיא מפרידה בין מגדל העוז לשאר המבצר.

אתר זה הינו מקום מיוחד ועתיק שהשתמר בצפון הארץ ולכן אם בכוונתכם לטייל באזור צפון רמת הגולן מומלץ מאוד לכלול את קלעת נמרוד במסלול הטיול שלכם, לא תתאכזבו מיופיו הייחודי של המבנה ושל הנוף הנשקף ממנו לעבר סביבתו.

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו