טיול למפל הבניאס

תוכן עניינים

מפל הבניאס, אשר שמו הנוסף הוא נחל חרמון, ממקום בצפון הארץ באזור החרמון, אחד מהנהרות אשר מתחברים לנהר הירדן. זהו המפל הגדול ביותר בשטחי ישראל ומהמם ביופיו.

 

נהר זה מקבל את כמויות המים העצומות בו מהשלגים שהופשרו על הר החרמון, וגשמים בצפון רמת הגולן, ובכך מאפשר לזרימה בנהר להיות פעילה ושוצפת במהלך כל השנה, שכן זהו המפל בעל עוצמת הזרימה החזקה ביותר בארץ, וטמפרטורת המים נשארת קבועה ונמוכה במהלך כל העונות, בערך 15 מעלות. גובה המפל הוא כ-10 מטרים אשר מתנקז לבריכה תחת המפל והוא תמיד פעיל בעוצמות משתנות, עוצמתי במיוחד בתחילת האביב, שכן זוהי התקופה בה כמויות המים בנהר גדולות מאוד, עקב השלגים שנמסו מהר החרמון, ובזמן זה ניתן לחזות בעוצמת וקצב זרימה יוצאי דופן – עד כדי כך שניתן להרגיש את טיפות הרסס מהמפל במרחק רב מאוד, הרבה לפני הגעה למפל עצמו במהלך המסלול.

 

מסלולי טיול

מפל הבניאס הוא חלק משמורת הטבע נחל חרמון, לכן הכניסה אליו היא בתשלום ובמקום ישנם פקחי רשות הטבע והגנים כחלק מהמאמצים לשמור על המקום נקי ונגיש למבקרים. בשמורה ישנו גשר עץ, אשר מוצב מעל זרם המים ומספק חוויה מיוחדת והרגשה של הליכה בתוך זרם המים, בלי להתרטב.

המפל הוא חלק ממסלולי טיול מרובים בנחל המאפשרים הגעה אליו, ממסלולי טיול פשוטים שמתאימים לכל המשפחה ועד טיולים שיכולים להימשך שעות ארוכות בדרגת קושי בינונית למטיבי הלכת ולאוהבי המסלולים בטבע. לדוגמא למעוניינים במסלול טיול ארוך ומאתגר, ניתן להתחיל את הירידה לנהר באזור קלעת נמרוד, בשטח הטבעי עד להגעה לשמורת נהר הבניאס ומשם להמשיך באחד מהמסלולים המוגדרים עד להגעה למפל.

אופציה נוספת היא להתחיל את הטיול המעיינות הבניאס, בריכות רדודות וצלולות של מים הנמצאות במתחם ההתחלתי של השמורה, ולהמשיך במסלול בכיוון דרום מערב המסומן בכחול, העובר דרך שרידים עתיקים וגשרים שהיו בעבר חלק מישוב קדום במקום, יש להמשיך לאורך הסימון הכחול על מנת להתקדם לעבר המפל. כאשר מתקרבים אל המפל ישנה עלייה מתונה על גדות הנחל המישוריות ולאחר כמה דקות אפשר לשמוע את נפילת המים העוצמתית שלו. ניתן לרדת לאזור בריכת המפל במדרגות כאשר מגיעים לנקודת התצפית על הנהר ובהמשך להגיע למרפסת עץ שמשקיפה על נוף המים הזורמים. לאורך כל המסלול שזהו המסלול הכחול חל איסור על כניסה למים זאת בשל הסכנה שנוצרת עקבות הזרם החזק של המים. דבר מיוחד המאפיין את המסלול הוא שהוא משיק לסלולים נוספים בסביבה, ובכך ניתן להאריך ולהוסיף מקומות נוספים למסלול בעת הביקור באתר. לדוגמא בסוף המסלול הכחול לאחר הביקור במפל, ישנו פיצול לשבילים נוספים, לשביל אדום ושביל שחור. המשך השביל הכחול מוביל לחניון המפל, השביל השחור מוסיף עוד חלק של הנחל לטיול ואילו השביל האדום מוביל לשביל התלוי. גשר העץ אשר בנוי מעל זרם הנחל הוא השביל התלוי שנבנה מעץ על מנת להשתלב עם נוף הצמחייה במקום. שביל זה נבנה במיוחד על מנת לשמר באופן מקסימלי את הטבעיות של המקום תוך הנגשתו למטיילים, שכן בסופו של יום האתר הינו שמורה וישנה חשיבות לשמירת הטבע כפי שהוא מצוי.

ישנו מסלול קצר נוסף אשר מרחק ההליכה הכולל בו יחסית קצר, והוא מתחיל ישר מהחניון של נחל הבניאס הנמצא בקרבת מקום למפל עצמו, כשעת הגעה למפל ללא עצירות בדרך. העצירות במסלול מומלצות ביותר על מנת לנוח ולהנות מהסביבה המקסימה באזור, לצלילי הנהר השוצף ולהנות מהנוף הירוק המורכב מעצים אופייניים למקום כמו אלה ארצישראלית ועצי אלון וצים רבים נוספים.

בכל מסלול שתבחרו ללכת בשמורה זו, מובטחת ההנאה ומראות מלהיבים של מים, בעלי חיים, טבע ובילוי מספק לכל מבקר.

 

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו