טיול ליער אודם ברמת הגולן

תוכן עניינים

יער אודם אשר נמצא בצפון רמת הגולן הינו חלק משמורת יער אודם שזוהי שמורת היער הכי גדולה הקיימת בגולן. מסלול הטיול מותאם למשפחות וניתן לטייל בו לאורך כל השנה אך בעבור כל עונה המקום מקבל פנים שונות, בעלי אופי מיוחד בהתאם למיני הצמחים הפורחים ולמגוון בעלי החיים והמראות של העונה המסויימת בעת הביקור.

 

מסלול היער

על מנת להגיע למסלול ,בצומת יער אודם יש לפנות דרומה ולאחר כקילומטר אחרי העיקול שמאלה יש ירידה לדרך עפר המסומנת בכחול – זהו השביל המוביל לתחילת המסלול. המסלול הוא מעגלי באורך של 2 קילומטרים כלומר מסלול של כשעה ללא עצירות בדרכו.

יער אודם הוא חלק מיער עצום אשר כיסה בעבר את כל שטח רמת הגולן הצפונית אך בעקבות שימוש האדם ביערות הללו, לצרכי בנייה ומסחר בעצים הגדלים במקום, היער הלך והצטמצם בגודלו וכעת יער אודם מהווה שארית קיימת ומיוחדת בנוף אתרי הטבע הקיימים בארץ.

כבר מתחילת המסלול ניתן להבחין בעצים השונים הגדלים במקום, מיני אלון שונים ביניהם אלון מצוי ואלון תולע, אלה ארצישראלית, לבנה רפואית, עוזרר קוצני ועוד סוגי עצים נשירים וירוקי עד. היער גדל על שטח גבוה כ-1000 מטר מעל פני הים, על אדמת בזלת שהיא תוצאה של פעילות געשית באזור, וכמו כן גם סלעי בזלת דבר שיש להתחשב בו בהליכה במסלול, לשים לב לאבנים וללכת בזהירות.

לאחר כמה דקות הליכה מגיעים לעלייה שמובילה לפסגת תל אל קצעה, נקודה שממנה ניתן להבחין בחרמון בצד הצפוני ובמסעדה והרי הגולן בצד המזרחי. להמשך המסלול יש לרדת בדרך האפר הצמודה למטע עד להגעה לשביל האדום, שזהו שביל המוביל לפסגת הר אודם. על מנת לחזור לנקודת תחילת המסלול יש לפנות ימינה בהגעה לשילוב שני השבילים אך אם מעוניינים בהארכת המסלול של הטיול, יש לפנות שמאלה לפסגת ההר דבר היוצר הכפלת המסלול באורכו – ולאחר מכן חזרה על עקבותיכם על מנת לשוב למקום בו החלה ההליכה ביער.

בהתאם לעונות השנה המקום משנה את נופו ויופיו. למשל, בעונת החורף פריחה של רקפות ואף בימים קרים במיוחד יורד שלג בהר המכסה את האדמה והשילוב עם עלי השלכת שנשרו מזכיר יערות אירופאיים דבר יוצא דופן בנוף הארץ. בעונת הסתיו פורחים כרכומים שונים בין הצמחייה ופטריות שונות ובאביב ישנם סחלבים ממגוון מינים המצויים לקראת סוף המסלול הכחול. כמובן היער מהווה בית גידול לסוגים שונים של בעלי חיים החל מעופות שונים ועד ליונקים במגוון גדלים, מארנבת ומכרסמים קטנים נוספים ועד לצבאים, זאבים וחזירי בר – יונקים גדולים.

 

הג'ובות ביער אודם והג'ובה הגדולה

תופעה מיוחדת שניתן להבחין בה ביער היא ג'ובות – בורות געש. באזור היער יש כ-23 בורות, ובור אחד גדול במיוחד. בורות אלו הם תלולים וגדולים מאוד והגדול מבניהם מגיע לקוטר של 250 מטרים ועומק של 60 מטרים, אך לא ניתן להבחין בנקודה הנמוכה ביותר שכן הצמחייה הסבוכה ביער אינה מאפשרת להבחין בעומק המקסימלי. ידוע כי הגובות הינן תוצאה של פעילות געשית באזור אך לא ברור בדיוק כיצד נוצרו. לאופן היווצרותם יש 2 סברות : לפי הגיאולוג דורון מור, הג'ובות נוצרו כתוצאה מהתפרצויות של גז וולקני בכמויות גדולות, אבל לא נפלט חומר געשי בהתפרצות, דבר המסביר את הצורה העגולה של הג'ובה. לעומת הגיאולוג עמנואל מזור, מציע הסבר אחר, לפיו זרם של בזלת כיסה שטחי מים רדודים באזור וכתוצאה מכך נוצרו אדים חמים מאוד שגרמו לקריסת הקרקע ולהיווצרות הג'ובות. למעוניינים לרדת אל הג'ובה הדבר אפשרי אבל חשוב לדעת כי הירידה והעלייה תלולים מאוד ולכן יש לנהוג בזהירות ולהתחשב בעובדה זו בהחלטה האם לרדת לעומק הג'ובה.

שביל היער המוביל לג'ובה הגדולה מסומן בשחור ולכן בהגעה סמוך לישוב אודם, ממש כ-200 מטר לפני הפנייה ליישוב, על כביש 978, אפשר להחנות את הרכב ולהתחיל את הטיול במסלול המסומן בסימון שבילים השחור.

בסביבה הקורבה של המקום, ישנם מקומות בילוי נוספים, לדוגמא ביישוב אודם קיים יקב וגם יער איילים שניתן לבקר בהם כאופציה נוספת להמשך הטיול בסביבה. הכניסה לאתרים המצוינים בתשלום.

תוכן עניינים

רוצים לפרסם אצלנו באתר? השאירו פרטים ונחזור אליכם

אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
כתבות אחרונות באתר
כתבות נוספות שאולי תאהבו