848x3245
בת-ים: עיר-ארכיון
29
מיצב

ליאוני שיין 

בכורה ישראלית 

.

איך אפשר להכניס עיר שלמה לתוך אוסף ארכיוני אחד? איך אפשר להציג את החומר הנאסף כך שיהיה פתוח ושקוף לקהל, אבל גם שמור ומוגן? מה צריך לאסוף ולהציג כדי שהעיר תשתקף דרך אוספיה? מה לא צריך לאסוף?
במהלך השנה האחרונה למדתי את העיר בת-ים. הגעתי עם זיכרון ילדות וקשר רופף שהתנתק לפני זמן רב, ועם תכנית ליצור בית אוספים, מוזיאון זיכרונות, ארכיון עירוני אישי, שיציג את העיר בת-ים כפי שהיא נגלית לעיניי במהלך חודשי התחקיר, האיסוף, התיעוד והקטלוג.
נקודת המוצא הייתה כפולה:
1.יהיה מבנה שיתפקד כארכיון תיעודי
2. במבנה יהיו אוספים
ארכיון הוא גוף שאוסף לתוכו חומרים שנועדו לשמירה לצמיתות – או לביעור. כגוף האוסף חומר, הארכיון מתמלא תדיר ועד שאינו מכריז על עצמו כסגור, יכול להוסיף עוד ועוד רשומות – בהינתן מקום ראוי לאחסונן, כך שמה שמוצג במיצב הארכיון כעת, הוא אוסף גדל והולך של פריטים, אותו שואף הארכיון להרחיב כל העת.

הארכיון מכיל 11 אוספים שונים שהן למעשה 11 חטיבות ארכיוניות שכל אחת מהן מחולקת לסדרות. כל סדרה מייצגת איזור נתון בעיר ממנו הגיעו הרשומות או אליו הן שייכות. חלק מהחומרים הם חומרים היסטוריים כגון מסמכים, מפות, תכניות אדריכליות ותצלומים, ובחלקם חומרים שנאספו מההווה של העיר כגון צמחים, חפצים שנמצאו ברחבי העיר, קרקעות וזיכרונות שניתנו לי במהלך תקופת העבודה על הארכיון.
אוסף הסאונד ואוסף הווידאו מציגים דוגמה מתוך עבודת התיעוד שנעשתה במהלך תקופת התחקיר.
הארכיון נוצר מתוך שוטטות אקראית ומתוכננת בעיר, מתוך ראיונות ומפגשים עם תושבי העיר, ותיקים וותיקים פחות, עם עובדי מחלקות עירייה שונות, מתוך ניהול יומן מסע צילומי-תיעודי ומתוך ניסיון לאסוף מספר רב ככל הניתן של פריטים שיהפכו לרשומות במיצב "בת-ים: עיר-ארכיון".
העיסוק בתפר שבין תיעוד מקצועי, היסטורי, אמין ומתודולוגי, הנשען על תיאוריה ארכיונאית לבין יצירת מיצב – עבודת אמנות אישית, פרשנית וסובייקטיבית עומד בבסיס העבודה.
המיצב מציג את עצמו כגוף רשמי, מתעד ומקצועי אך בפועל מציע אפשרות של ארכיון אלטרנטיבי, שאינו מחויב, למעשה, לציית לצו חיצוני, בירוקרטי כלשהו, אלא יוצר לעצמו מערכת פנימית של חוקים, כללים וקודים עצמאיים על-פיהם הוא מתנהל.

הפרויקט פותח במסגרת שהות אמן ב"פסט'פקטורי", מתחם האמנים של הפסטיבל בשכונת ניצנה בבת-ים.

.

ליאוני שיין: יצירת המיצב, איסוף, תיעוד וקיטלוג
ניסים והבה: תכנון, בנייה, הקמת המבנה ועיצוב תאורה
ליאת פרוינד: עריכת וידאו, ווידאו ארט

חומר ארכיוני:

-עמותת ותיקי בית וגן-בת ים 1948-1926
-מאיר נחמיאס, מנהל ארכיון מנהלי, עיריית בת-ים
-ברוריה כרמלי: תצלומי המכון לאמנות
-אביה שהם (בן-ארי)
-ירון גולדפרב, מנהל רשת הספריות, בת-ים
-תיקיי תיעוד, מחלקת הנדסה, עיריית בת-ים
-תיקיי בניין, מחלקת הנדסה, עיריית בת-ים
-ארכיון אדריכלות ישראל, צבי אלחייני

0
-אוצרת מלווה: אפרת לבני

ייצור משטחים: גל משטחים, שדרות
ציוד סאונד והקרנה: יניב לוי, PROAV

תודה מקרב לב:
יעקב ויהודית זיו, חנה וולפרט, זלמן סופר וכל חברי עמותת בית-וגן -בת-ים, פנינה מדר, דפנה לוין, לביא היציג, גורי נדלר, מאיר נחמיאס, יחזקאל, ברוריה כרמלי, ירון גולדפרב, אביה שהם, חנה קדוש, ביאטריס שרמן, חמוטל כהן, צבי אלחייני – אאי. תודה מיוחדת לצוות פסט'פקטורי: אמיתי יעיש בן-אוזיליו, עמית דרורי, עפרי עומר;
ולצוות ההפקה: דורית הר-אבן, גלעד ברנע, ארי רמז
תודה לעיריית בת-ים על התמיכה במימוש הפרויקט
תודה למועצת הפיס לתרבות ואמנות על מענק התמיכה
לאפרת לבני
לנסים והבה שעזר לי לתרגם את הארכיון המדומיין למציאות
לליאת פרוינד
למיכאל, מאיה ואדם
לשושנה ורלף מנדל

 

בסיוע מועצת הפיס לתרבות ולאמנות

פיס עברית

יום רביעי - חמישי 24-25/8
  • 8/16/16 19:30 - 8/16/16 23:00
יום שבת 27/8
  • 8/16/16 20:30 - 8/16/16 0:00